top of page


Na tento článok som úprimne dlho čakala. Celý internet je pohltený kváskovaním. Je úžasné sledovať proces, aký prebieha medzi ľuďmi. Činnostiam, ktorým sme sa pred pár rokmi vyhýbali, sú momentálne najväčším hitom !


Premýšľam, aký trend bude o rok.



Kvások tvoria len múka a voda. Kvasnice kedysi vznikali inak ako je tomu dnes. Súčasný proces je chemický a vytvoria len kypriacu časť v ceste. Nakypria cesto, ale s múkou v ceste neurobia nič. Kvások obsahuje viac ako 40 druhov mikroorganizmov, vďaka čomu sa cesto nielen nakyprí, ale rozloží múku na jednoduchšie časti, ktoré sú pre telo stráviteľnejšie.


Môj prvý recept na kváskový chlieb


Skúšala som prvýkrát piecť z kvásku. Vôbec som nevedela, ako zakladať rozkvas, ako prekladať cesto, kam cesto umiestniť. Z droždia pečiem neustále, ale kvások je ako živé "dieťa" o ktoré sa treba starať. Našla som tento recept na Vareche a prišiel mi veľmi dobre spracovaný. Jednoduchý postup s presnými inštrukciami, to je recept, ktorý som na začiatok hľadala. Napriek tomu, že príprave chleba predchádzajú zdĺhavé prípravy, stojí to zato ! Bol mäkký ako špongia, no zázrak ! Ah, čo dokáže jeden malý kvások v pohári.

Kvások som dostala ako darček, vraj ho nemám často prekladať a mám mu dať meno.


A tak som tuho premýšľala, ako by sa môj kvások mohol volať. Napadlo ma mnoho mien, ale chcela som niečo výnimočné. A tak som googlila a našla staré slovanské meno Živena alebo Živan, kvások nemá rod.


" Živena je bohyňou liečiteľstva, prebúdza do života rastliny i živočíchy, dáva liečivú silu vode v prameňoch a kameňom, má moc uzdravovať, dokonca kriesiť. "


Ku kvásku sa mi hodilo, pretože je živý - ako Živena, bohyňa života.

Poetické, však ?



Nižšie prikladám originál recept z ktorého som piekla. Určite plánujem skúšať nové recepty a keď sa zabehnem v chlebe, vyskúšam aj buchty !






84 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page