top of page

Minimalizovať - znížiť počet, obmedziť množstvo. Oblečenia, šperkov, dekorácií, predmetov odložených na "neskôr" ale dokonca aj farieb, tvarov, vzorov, štruktúr.

Minimalizmus hlása osvetu minimálneho alebo čo najmenšieho počtu predmetov, ktorými sa obklopujeme.

Núti nás premýšľať nad tým, čo skutočne potrebujeme a čo nie. A ak si myslíme, že to, čo vlastníme skutočne potrebujeme, mali by sme sa opýtať samých seba : " Je naozaj táto vec taká dôležitá ? Prináša mi v živote radosť ? " ak nie, prečo si ju ešte stále uchovávame pri sebe.

Verte či nie, predmety ktoré nemáme radi nás priamo či nepriamo ovplyvňujú.

Tak napríklad zelený sveter, ktorý je diametrálne vzdialený od našej palety farieb v šatníku ( ale, bol to darček na Vianoce ).

V čom je celý problém a podstata veci ?

Máme výčitky svedomia zbavovať sa vecí okolo seba. Udržiavame ich, skladujeme, schovávame.

Máme pocit, že ak sa nám síce nepáčia a nemáme ich radi, ak ich odložíme do skrine alebo do krabice v garáži, budú "pochované" a síce

áno mám ju, ale nie, nikdy ju nepoužijem.

Nemáme radi zelený vianočný sveter, ale darček nedokážeme vyhodiť. No roky nás bude ťažiť myšlienka na škaredý sveter z Vianoc, ktoré sa mi nepáči, ale nemôžem ho vyhodiť.

1. Základ

Ako základ som zvolila farby. Vyberte si farby, ktoré milujete.

Farbu, ktorá vás robí šťastnými.

Tú správnu farbu v ktorej sa pozriete do zrkadla a poviete : " TO SOM JA ! "

Už sa vám určite niekedy stalo, že vám niekto povedal : " videl/a som v obchode šaty a tie vyzerali úplne ako ty !" Oblečenie, ktoré nosíte, tvoria vašu "druhú kožu". Preto sa obliekajte tak, aby ste to boli vy !

2. Paleta

Je veľmi dôležité myslieť nato, aby sa každá farba dala zladiť medzi sebou. Ak si vyberiete obľúbené farby, zvoľte pokojne jej všetky odtiene.

Základné farby minimalizmu sú čierna a biela. Tieto dve farby nemajú svetlejší či tmavší odtieň. Sú preto základom a mali by tvoriť prevažnú väčšinu pri výbere oblečenia či predmetov.

3. Ako zistíme, aké sú naše obľúbené farby ?

Pozrite sa okolo seba. Na vaše obľúbené tričko či sveter, obľúbenú vázu či rám obrazu. Modrá ? Hnedá ? Šedá ? Žltá ? Ja sa pozriem okolo seba a vidím krémovú, hnedú, svetlomodrú a svetloružovú.

Milujem tieto odtiene ? Jednoznačne !

4. Máš obľúbenú vec ? Nie, všetky sú moje obľúbené !

Ponechajte si len to, čo naozaj zbožňujete. Všetky predmety okolo vás by ste mali mať len tie, ktoré sú vašimi obľúbenými. Ak sa cítite previnilo voči predmetom, ktoré nemáte radi, ale chcete sa ich jednoznačne zbaviť a odoberajú vám energiu, poďakujte im a nechajte ich ísť.

5. Je nám ľúto vyhadzovať

Možno poslúžia sestre, bratovi, kamarátom alebo charite. Neznamená, že predmety, ktoré nemáte radi musia okamžite skončiť v koši. Podarujte ich a ponechajte ich, aby robili radosť druhým a uvoľníte tak miesto, ktoré vás ťažilo pri myšlienke na neobľúbený predmet.

6. Nemám čas ich predávať

Aj tak ich nikto nekúpi. Ja mám napríklad nafotené niektoré kúsky na bazos.sk

Vytvorila som inzerát, stanovila nevysokú cenu napríklad 5€ a sú tam. Niekedy týždeň, niekedy mesiac. A potom mi po mesiaci príde mail, od neznámej pani X , ktorá by sa potešila Adidas tričku za 5€ a ja jej ho pošlem na dobierku.

Peniaze si odložím bokom do pokladničky a nechám ich tam. Oblečenie mám opraté, poskladané a odložené v banánovej krabici :) v skrini a čakajú na nový domov.

A nepredali sa po mesiaci ? Že ho raz oblečiem, alebo že sa mi začne vášnivo páčiť červená farba ? Oh, myslím, že nie. Takto utržím aspoň niečo málo a keď našetrím, kúpim si jeden kúsok od etickej značky, ktorý bude mať síce hodnotu 20ks Adidas tričiek, ale budem ho milovať a nosiť do úmoru. Na mail mi príde upozornenie, že vypršal čas môjho inzerátu a ja ho znova obnovím. Tak či onak by to tričko čakalo v skrini a načo ?


20 views0 comments
bottom of page