top of page

Keď som sa prvýkrát spoznala s Máriou a videla jej prácu a nadšenie pre umenie, okamžite som pochopila, že sme na rovnakej vlne. V tom čase som mala možnosť zhliadnuť jej prvé diáre a pochopila som, že toto nádherné a čisté umenie, sa musí ukázať medzi ľudí. Vytvoriť si cit a lásku k papieru a " printovým " dielam, to je niečo, čo sa dnes už takmer nevidí.

Ahoj Mária, mohla by si sa na úvod našim čitateľom v krátkosti predstaviť ?

Volám sa Mária Kekeláková. Pochádzam z Oravy a k umeniu ma priviedli moji rodičia a hlavne moja teta, ktorá ma zavolala prvýkrát na výtvarnú do zušky. Moja cesta pokračovala na strednú umeleckú školu do Nižnej a momentálne študujem voľnú grafiku na Fakulte umenia v Ostrave.

Za akým účelom si si vyrobila svoj prvý diár ?

Môj prvý skicár vznikol na workshope na vysokej škole. Prvý skicár som vyrobila zo starých zošitov, vôbec sa mi ho nepodarilo dobre zošiť. Bol celý roztrasený a už sa aj rozpadol. Vedela som, že tréningom môžem svoje skicáre zlepšiť a väzba môže byť pevná, preto som celé leto šila diáre pre moju rodinu a kamarátky.

Kedy prišiel ten zlom, keď si sa rozhodla začať ich propagovať verejne ?

Zlom prišiel práve vtedy, keď si môj diár objednali vďaka príbeh, ktorý som dala na Instagram.

Tvoje diáre sú skutočné umelecké diela, vedela by si nám prezradiť, odkiaľ čerpáš inšpiráciu ?

Inšpiráciu čerpám z maličkosti, ktoré nás obklopujú. Diáre, ktoré sú v našej súťaži sú inšpirované detskými hrami, ktoré sme hrali v škole, cestou vo vlaku alebo na zuške. Vybrala som si piškvorky, ktoré sme hrali pred každou hodinu matematiky v našom kockovanom zošite. Vo vlaku alebo aj doma sme hrávali meno, mesto, zviera, vec a čiary sa vždy robili perom a boli krivé. Zušku mi zase pripomínajú bodky, ktoré sme spájali a z nich nám vznikali rôzne zaujímavé obrazce. Všetky tieto hry sú súčasné a môžeme ich hrať aj počas našej karantény s rodinou v diároch a zošitoch, ktoré ponúkam.

Na tvojom Instagrame som si všimla aj kolekciu vlastných tričiek. Máš v pláne rozbehnúť aj dizajn na oblečenie ?

Kolekcia vznikla minulý rok z vyhodených žalúzii, ktoré som rôzne otláčala. Momentálne pracujeme s jedným šikovným chalanom na novej spoločnej kolekcie. O tom sa určite dozviete ešte aj na Instagrame.

Prezraď nám, ako dlho trvá výroba jedného diára od samotného návrhu až po finálny produkt.

Koptska väzba zaberá najviac času. Na začiatok si musím naskladať papiere presne podľa toho akým smerom je vlákno na rovnakú veľkosť do zložiek. V diároch sú zložky po tri hárky papiera. Zložky nechám zaťažené jeden deň. Na druhý deň si vytvorím dosky na väzbu, ktoré sa obaľujú z jednej aj z druhej strany a dávajú sa tiež zaťažiť aspoň na deň. Zložky si pomocou ihly predierkujem a potom šijem. Cely tento proces trvá dva až tri dni aj zo šitím.

Máš nejaké kritéria pri výbere materiálu, z ktorého vyrábaš diáre ?

Často pracujem s materiálom ktorý nájdem v našom ateliéri, ten používam na obaly. Papier volím podľa gramáže, štruktúry, no najčastejšie pracujem s recyklovaným papierom. Dosky mám z rámovania, kde občas pracujem a sú to zbytky, ktoré zrecyklujem.

Je niečo, čo by si chcela odkázať našim čitateľom ?

Nikdy sa nevzdávajte, niekedy to na prvý pohľad vyzerá, že sa vám nedarí, ale úsilím a trénovaním sa človek dokáže posunúť.

Na záver nám skús stručne zhrnúť, prečo práve tvoje diáre.

Prečo si vybrať práve ručne vyrobený diár? Podporíte tým mladé umenie, podporíte rozbehnutie vlastného dizajnu a pomôžete umelcovi, aby mohol to čo má rád, čo ho baví a napĺňa robiť aj ďalej. Hlavne, každý umelec dáva do každej svojej práce kúsok zo seba a robí to z lásky a poctivo, vždy chce vytvoriť niečo originálne. Preto podporujte umelcov v tom čo robia my vám za to budeme vďační.

! SÚŤAŽ !

Mária bola taká láskavá a darovala pre vás jeden diár, podľa vlastného výberu.

Súťaž bude prebiehať na Instagramovom profile @hellovali

Podmienky a trvanie súťaže sa dozviete pod súťažnou fotkou.


145 views0 comments
bottom of page